همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه طی اظهاراتی در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات دیدگاه‌ ایران درباره گزارش البرادعی و ربودن کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی را تشریح کرد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه با حضور در در پانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به سوال ایسنا درباره گزارش محمد البرادعی که قرار است منتشر شود، گفت: اجازه دهید منتشر شود بعدا ما به دقت بررسی کرده و موضع‌گیری کنیم. ما همواره گفته‌ایم انتظار ما و همه این است که ایشان به وظیفه‌ صنفی، سازمانی و حقوقی خود عمل کند و تحت تاثیرات سیاسی نباشند.

قشقاوی افزود: اصولا فلسفه وجودی سازمان‌های بین‌المللی پیگیری‌های حقوقی و سازمانی خودشان است؛ والا به حد کافی در عالم سیاست بحث‌ها وجود دارد؛ مهم این است که انحرافی از مواضع صنفی و سازمانی که منطبق بر قواعد حقوقی است، انجام نشود. با این حال من نمی‌خواهم یک پیشگویی داشته باشم و اجازه دهید موضع دقیق را پس از انتشار بیان کنم.

سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین درباره ربوده شدن یکی از کشتی‌های ایرانی توسط دزدان دریایی سومالیایی گفت: این خبر توسط خبرگزاری‌ها عمدتا از مبدا چین مخابره شده است و ما هم به دنبال پیگیری این ماجرا هستیم. [کشتی تجاری حامل گندم ایران ربوده شد]

وی با اظهار تاسف از تکرار چنین اقداماتی گفت: همین دو روز قبل برای سوپرنفت‌کش سعودی این اتفاق افتاد. به هر حال این معضلی در امر دریانوردی شده است و عمدتا اهداف باج‌گیرانه پشت این قضایا وجود دارد. [نفتکش دزدیده شده سعودی به سومالی می‌رود]

قشقاوی ادامه داد: بالاخره کشورهایی که سیطره میلیتاریسم دریایی‌شان در همه‌ اقیانوس‌هاست باید همان گونه که مثلا حضور نظامی خود را به بهانه‌های مختلف توجیه می‌کنند، بخشی از مسوولیت چنین اقداماتی را به عهده بگیرند؛ چرا که حضور میلیتاریستی عام و گسترده‌ دریایی دارند و همه‌ عرصه دریا‌ها را ملک خود می‌دانند، آن‌ها باید بخشی از این مسوءلیت را به عهده بگیرند.

کد خبر 68811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز